Koop geen Galaxy S7 of S7 Edge meer, is het advies van de Consumentenbond. Als je het in 2016 uitgebrachte toestel – dat nog altijd ruim 400 euro kost – nu koopt, is de kans groot dat je vanaf maart al geen software-updates meer krijgt, zegt de bond.
“We doen zo’n oproep niet snel, maar als je hem nu koopt, bestaat de kans dat je een telefoon koopt die vanaf maart al niet meer wordt ondersteund”, zegt woordvoerder Babs van der Staak van de Consumentenbond. Naast de Galaxy S7 en de S7 Edge wordt ook het kopen van de Galaxy J3 2016 afgeraden.
Software-updates zijn belangrijk omdat ze nieuwe functionaliteit met zich meebrengen, maar ook omdat er beveiligingsproblemen mee worden opgelost. Bezitters van toestellen zonder updates zijn dus kwetsbaarder voor hackers.
‘Minimaal tot maart’
Of Samsung vanaf maart inderdaad geen nieuwe software-updates meer uitbrengt voor de drie toestellen, is onbekend. “We ondersteunen hem tot minimaal maart”, zegt Samsung-woordvoerster Cella Sin. “We ondersteunen nieuwe toestellen altijd minimaal twee jaar. Dat betekent niet dat we daarna stoppen met het uitgeven van updates.”
Oudere toestellen krijgen in de regel geen grote updates met nieuwe Android-versies meer, maar wel beveiligingsupdates waarin beveiligingsproblemen worden opgelost. “Voor de Galaxy S5 en de S6 hebben we dit jaar nog updates uitgebracht”, aldus Cin.
Consumenten hebben daar niks aan, aldus Van der Staak. “Het enige dat je weet is dat je tot maart ondersteuning hebt, daarna is er geen garantie”, aldus Van der Staak. “Je koopt nu een telefoon en dan is het afwachten. Dat vinden we een slechte zaak en dus roepen we op om deze telefoons niet meer te kopen.”
Rechtszaak
Eerder begon de Consumentenbond een rechtszaak tegen Samsung omdat het bedrijf telefoons niet lang genoeg zou voorzien van software-updates. Deze bodemprocedure loopt nog en de zitting staat gepland voor komend voorjaar, zegt de Consumentenbond.
(bron: nos.nl)